Matematika v fiziki
V ponedeljek, 17. 6. 2019, smo tretji letniki gimnazije v sklopu OIV ur imeli predavanje »matematika v fiziki«. Predavanje je vodil bivši dijak naše šole Erik Pleško. Erik obiskuje 3. letnik študija fizike. Sam pravi, da je fizika zabavna, saj lahko s pomočjo eksperimentov rešiš še tako zapleteno nalogo. V to nas je želel prepričati, in poskusili smo.
Najprej smo se vprašali: » Ali lahko verjamemo znanstvenikom, da je vrednost števila pi res 3,1415926535….?« Odločili smo se, da to s preprostim primerom preverimo. Erik je vzel plastenko, s šiviljskim trakom izmeril obseg zamaška in določil še polmer. Ko smo vrednosti vstavili v enačbo za obseg kroga in upoštevali še mersko napako, smo si oddahnili, saj je bila številka prava. Želeli smo preveriti tudi vrednost gravitacijskega pospeška. Na vrvico z določeno dolžino smo obesili utež, izmerili nihajni čas in podatke ustavili v enačbo iz katere smo izrazili gravitacijski pospešek. In lahko uspešno potrdili tudi to konstanto. Zgoraj omenjena eksperimenta sta se navezovala bolj na snov iz fizike, zato smo z naslednjima dvema eksperimentoma posvetili še matematiki. Ugotavljali smo verjetnost dogodkov. Najprej smo se šli »igro na srečo«. Imeli smo 3 lončke, v enem naj bi bil kot nagrada avto. Prostovoljec je izbral en lonček, nato mu je Erik en lonček odstranil in prostovoljca vprašal, če bo spremenil odločitev. Teoretično gledano naj bi bila ta poteza primernejša, vendar se prostovoljec ni premislil- in imel je srečo, saj se je pravilno odločil in prejel simbolično nagrado- avtomobilček. Nato smo opravili še preizkus s pomočjo kovancev. Vsi prisotni smo vrgli kovanec v zrak, komur kovanec ni pristal na dogovorjeni strani se je moral usesti. Tako se je število stoječih dijakov z vsakim metom zmanjšalo na pol. Na podoben način z vsakim poskusom pri igrah na srečo izgubimo polovico možnosti za dobitek oz. nagrado. Preverili smo tudi, kako je z matematiko povezan Loto. Če bi želeli skombinirat vse možne kombinacije bi morali kupiti 15 milijonov srečk, kar bi nas stalo 9 mio €. Vsi smo se strinjali, da se bomo raje kot z iskanjem pravih kombinacij pri Lotu, ukvarjali s številkami pri matematiki. Ampak šele naslednje šolsko leto, saj nas zdaj vse skupaj čakajo zaslužene poletne počitnice.
Neža in Mija Štrukelj, 3. bg