english italiano deutsch francais

Iskalnik

DEBATNE TEHNIKE PRI POUKU Natisni

Na šoli  smo v šolskem letu 2006/07 začeli s projektom Debatne tehnike pri pouku. Izhajali smo iz spoznanja, da je učenje bolj učinkovito, znanje pa kakovostnejše, če so dijaki pri učenju aktivni. Ker pri različnih predmetih že uporabljamo različne metode aktivnega učenja (od raziskovalnih nalog, referatov do terenskih in laboratorijskih vaj), smo se odločili, da v naslednjih letih sistematično uvajamo v pouk tudi debato.

Debata kot metoda učenja - razumeti in biti kritični

Kaj je debata? Debata je strukturiran način sporazumevanja o določeni temi. Tema, o kateri poteka debata, mora biti sporna, kar pomeni, da obstajajo argumenti za in proti. Na primer: ekonomski razvoj je bolj pomemben od zašÄite okolja, internet je zmanjšal kakovost življenja, najbolj razvite države so odgovorne za revšÄino večine sveta, računalniške igre negativno vplivajo na razvoj otroka ... V vsaki debati soočita svoje argumente dve strani - zagovorniška in nasprotniška. "Zmaga" tista stran, ki ji uspe z argumenti (trditvami, ki so podprte s številnimi dokazi) prepričati poslušalce v svoj prav.



Z uporabo debate kot metode aktivnega učenja pri pouku dosegamo pomembne izobraževalne cilje:

  • Debaterji poglobljeno preiskujejo področje, povezano z debatno trditvijo, ter povezujejo znanje različnih strok. Pri tem niso več pasivni prejemniki znanja, ampak aktivno išÄejo informacije in izgrajujejo znanje, da bi ga uporabili v debati s sošolci in sošolkami.
  • Debata je učinkovita metoda spodbujanja kritičnega mišljenja. Dijaki ostrijo kritično mišljenje pri izgradnji lastnih argumentov, zavračanju argumentov nasprotne strani, pri iskanju razumnih razlogov (dokazov), ki podpirajo trditve, npr. rezultatov znanstvenih raziskav, statističnih podatkov, dokumentov.
  • Debaterji razvijajo informacijsko pismenost pri pripravah na debato, ko morajo zbrati različne vire, analizirati in interpretirati zbrane podatke in informacije, oceniti njihovo vrednost in pomen. Povečuje se tudi njihovo zanimanje za sodobna družbena dogajanja in dileme današnjega časa, zato začnejo v različnih medijih redno in kritično spremljati dogajanje doma in v svetu.
  • Dijaki skozi debato bogatijo komunikacijske vešÄine: učijo se jasnega izražanja in zagovarjanja stališÄ. V razmeroma kratkem času morajo razviti zahtevno logično argumentacijo in jo na jasen in razumljiv način predstaviti poslušalcem.


Alenka Kompare, za šolski razvojni tim