Na šoli smo v šolskem letu 2006/07 zaÄeli s projektom Debatne tehnike pri pouku. Izhajali smo iz spoznanja, da je uÄenje bolj uÄinkovito, znanje pa kakovostnejše, Äe so dijaki pri uÄenju aktivni. Ker pri razliÄnih predmetih že uporabljamo razliÄne metode aktivnega uÄenja (od raziskovalnih nalog, referatov do terenskih in laboratorijskih vaj), smo se odloÄili, da v naslednjih letih sistematiÄno uvajamo v pouk tudi debato.
Debata kot metoda uÄenja - razumeti in biti kritiÄni
Kaj je debata? Debata je strukturiran naÄin sporazumevanja o doloÄeni temi. Tema, o kateri poteka debata, mora biti sporna, kar pomeni, da obstajajo argumenti za in proti. Na primer: ekonomski razvoj je bolj pomemben od zašÄite okolja, internet je zmanjšal kakovost življenja, najbolj razvite države so odgovorne za revšÄino veÄine sveta, raÄunalniške igre negativno vplivajo na razvoj otroka ... V vsaki debati sooÄita svoje argumente dve strani - zagovorniška in nasprotniška. "Zmaga" tista stran, ki ji uspe z argumenti (trditvami, ki so podprte s številnimi dokazi) prepriÄati poslušalce v svoj prav.

Z uporabo debate kot metode aktivnega uÄenja pri pouku dosegamo pomembne izobraževalne cilje:
- Debaterji poglobljeno preiskujejo podroÄje, povezano z debatno trditvijo, ter povezujejo znanje razliÄnih strok. Pri tem niso veÄ pasivni prejemniki znanja, ampak aktivno išÄejo informacije in izgrajujejo znanje, da bi ga uporabili v debati s sošolci in sošolkami.
- Debata je uÄinkovita metoda spodbujanja kritiÄnega mišljenja. Dijaki ostrijo kritiÄno mišljenje pri izgradnji lastnih argumentov, zavraÄanju argumentov nasprotne strani, pri iskanju razumnih razlogov (dokazov), ki podpirajo trditve, npr. rezultatov znanstvenih raziskav, statistiÄnih podatkov, dokumentov.
- Debaterji razvijajo informacijsko pismenost pri pripravah na debato, ko morajo zbrati razliÄne vire, analizirati in interpretirati zbrane podatke in informacije, oceniti njihovo vrednost in pomen. PoveÄuje se tudi njihovo zanimanje za sodobna družbena dogajanja in dileme današnjega Äasa, zato zaÄnejo v razliÄnih medijih redno in kritiÄno spremljati dogajanje doma in v svetu.
- Dijaki skozi debato bogatijo komunikacijske vešÄine: uÄijo se jasnega izražanja in zagovarjanja stališÄ. V razmeroma kratkem Äasu morajo razviti zahtevno logiÄno argumentacijo in jo na jasen in razumljiv naÄin predstaviti poslušalcem.
Alenka Kompare, za šolski razvojni tim
|